5 syytä miksi verkosta ostetaan arvokkaita ja isoja tuotteita

5 syytä miksi verkosta ostetaan arvokkaita ja isoja tuotteita

Olemme monesti kohdanneet epäilyjä arvokkaampien tuotteiden myymisestä verkossa. Tyypillisesti nämä epäilyt on todistettu perättömiksi. Miksi?

  1. Koska kivijalkapalvelu ei tee yhtään autuaammaksi!
  2. Verkosta ostaminen on helpompaa ja se houkuttaa nimenomaan arvokkaissa ja isoissa tuotteissa.
Voiko puutarhakalusteita myydä verkossa?

Voiko puutarhakalusteita myydä verkossa?

Perinteinen malli

Sain kotiini erään kalusteketjun mainoslehtisen, jonka myymälä sijaitsee kotipaikkakunnallani. Kannessa oli tarjous puutarhakalusteista. Soitin siis tilatakseni.

Puhelimessa myyjä puolittain haukkui tuotteen ja kutsui myymälään. Näin pääsisin varmistumaan tuotteesta. Mielessäni kirosin ylimääräistä vaivaa. Kysyin saanko sarjan kyytiini heti, jos otan peräkärryn samalla matkaan mukaan. Kuulemma en, vaan vajaan viikon jälkeen vasta voin noutaa ostokseni kun tuote toimitetaan keskusvarastolta. Entä saisinko sen sitten samalla kuljetuksella suoraan kotiini? No en! Tavara liikkuu keskusvarastolta vain myymälään.

Olin puhelimessa valmis klousaamaan 700 euron kaupan näkemättä tuotetta. En kuitenkaan saanut ostaa!

Tästä kaikesta huolimatta menin paikalle. Myymälässä minulle valkeni karu totuus: Tarjouksessa ollut kalusto oli pieni ja kehno tekele, joka hukkui oikeiden sarjojen taakse. Perinteisessä perspektiivittömässä tuotekuvassa mittasuhteiden hahmottaminen oli ollut mahdotonta.

 

5 syytä ostaa iso ja arvokas tuote verkkokaupasta

1. Todenmukainen kuva tuotteesta

Tämän tyyppisen tuotteen myyminen verkossa vaatii hyviä kuvia. Ei ainoastaan valkotaustaisia studiokuvia, vaan luontevia mittasuhteita ja yksityiskohtia paljastavia detaljikuvia. Jos tuote on melkoisen hutera mutta halpa, niin tuotekuvauksessa tämän voi rehellisesti kertoa asiakkaan aikaa tuhlaamatta. Pyrkimyksenä ei ole houkutella asiakas myymälään.

On sekä myyjän että asiakkaan etu, että tuotteesta luodaan heti kättelyssä mahdollisimman todenmukainen kuva.

2. Kaikki faktat ymmärrettävästi esillä

Asiakkaan on helpompi omaksua faktat ostopäätöksensä tueksi lukiessaan ne rauhassa ilman painetta. Yksityiskohtiin voi palata halutessaan. Tämä on kuin nauhoittaisi myyntipuheen!

Verkkokaupassa ei tarvitse jälkikäteen väitellä kertoiko myyjä todella rungon olevan alumiinia vai ei. Tuotekuvauksessahan tuo on mustaa valkoisella.

3. Tilaus on helppo

Kodin isoja hankintoja tehdään yleensä mahdollisen puolison kanssa yhteistuumin. Yhteisen ajan löytäminen on kuitenkin usein vaikeaa. Ei verkossa!

Tuotteet auki erillisiin välilehtiin ja sitten pohtimaan. Lopulta soitto tai sähköposti lisäkysymysten selvittämiseksi ja tilaus ostoskorin kautta matkaan kohti kotia.

4. Suoraan kotiin

Tilatessa ei tarvitse pohtia peräkärryjen lainaamista. Tuote tulee suoraan kotiin ilman lisämaksuja tai vääntöä myyjän kanssa. Verkkokaupat ovat tottuneet toimittamaan kotiin ja vieläpä nopeasti. Verkkokaupalle on selvyys, ettei asiakas halua odottaa viikkoja tuotetta vain hakeakseen sen liikkeestä.

5. Aikaa säästyy

Lopulta kaikki edelliset kohdat alleviivaavat sitä yksinkertaista seikkaa, että tuotteen hankinta hoitui mahdollisimman vähällä vaivalla.

Tämä grilli on ISO!

Tämä grilli on ISO!

Kaikkea voi myydä verkossa!

Olemme monesti kuulleet fraasin ”ei tuon hintaista tuotetta voi verkon kautta myydä!” Olemme kuitenkin päässeet kerta toisensa jälkeen todistamaan tämän väitteen vääräksi. Olemme useiden esimerkkien kautta huomanneet, että nimenomaan arvokkaampien ja isompien tuotteiden kanssa, asiakkaat arvostavat helppoutta.

Itselleen laadukkaampaa vapaa-aikaa premium-tasolla ostava asiakas lieneekin tyypiltään melko luonnollisesti kuluttaja, joka ei halua käyttää vapaapäiväänsä valitsemalla ja kuljettamalla itselleen grilliä tai puutarhakalustoa. Hän haluaa käyttää tuon ajan grillaten ja ulkona istuen ja nauttien ruoastaan.

Lumilinko on suosittu tuote verkossa koostaan ja arvostaan huolimatta.

Lumilinko on suosittu tuote verkossa koostaan ja arvostaan huolimatta.


Mika Niemi

Toimitusjohtaja ja osakas Edututor Oy:ssä. Verkkokaupan lipunkantaja Kaupan Liiton hallituksessa. Hedonisti ja puristi kaikissa elämän pienissä yksityiskohdissa. Sähköisen markkinoinnin tarkkailija ja tekijä.Kirjoitan verkkoliiketoiminnan ja markkinoinnin uusista trendeistä sekä yrittäjyydestä. Osa kirjoituksista julkaistaan Kauppalehden toimituksen blogissa Menesty Yrittäjänä.