5 väittämää verkkokaupasta

5 väittämää verkkokaupasta

Mustasukkainen verkkokauppias vai kauppias verkossa?

Meillä on yrityksellä takana 4,5 vuotta aktiivista toimintaa ja matkaan on mahtunut kaikenmoista iloa ja itkua. Jos aiheesta osaisi kirjoittaa niin kerrottavaa riittäisi.

Tässä muutama useaan kertaan kuultu väittämä verkkokauppaliiketoimintaan liittyen ja antaa näillä väittämille näkemykseni / ajatukseni.

1. Makoiletko kotona ja odotat vain tilauksia? Rahaa vain tulee!

Kai sitä nyt helvetti makaisin, jos voisi! Totuus vaan ei ole sitä. Olen sanonutkin, että jos verkkokauppa tai oli se sitten kivijalkaliike Helsingin keskustassa niin asiakkaiden palvelu ja myynnin kehittäminen on todella työlästä hommaa. Tähänkin toimintaan liittyy toistasataa päivää Kaukoidässä, kymmeniä päiviä Euroopassa ja kymmeniä päiviä pois kotoa jo ihan vaan sen takia että ollaan etsitty ja kehitetty tuotevalikoimaa.

Tuotevalikoiman kehittäminen, tuotteistaminen ja markkinointi on jatkuvaa työtä  puhumattakaan asiakaspalvelusta!

2. Teillä on pienet kulut niin voitte myydä todella halvalla ja kauppa käy!

Mehän tosiaan voitaisiin myydä vaikka tappiolla. Siihen ei kuitenkaan kannata lähteä useastakaan syystä. Mikäli lähdet ns. hintojenpolkijaksi tulee varmasti nopeasti vastaan erittäin vihaisia katseita niin päämiehiltä, kilpailijoita kuin potentiaalisilta kumppaneiltakin. He eivät yleisesti tällaista hyväksy ja se voi johtaa neuvotteluyhteyksien ”pätkimiseen” ennen pitkää.

Verkkokaupan organisaatio tarvitsee toimiessaan pätevän henkilökunnan joille tietysti maksetaan kunnon palkat, joten kuluja syntyy – mainitsemattakaan toimisto-varastotiloista. Hinnoittelun, tuotteistamisen ja lisämyynnin ymmärtäminen on elintärkeää.

On verkkokaupallakin omat kulunsa asiakaspalvelusta, logistiikkaan ja palautuksiin.

3. Teille tulee varmaan palautuksia aika paljon, miten pärjäätte niiden kanssa?

Palautuksia tulee kokoajan ja hyvä niin! Varmaan suu ammollaan mietit, että: Se hullu haluaa palautuksia? Kuulit oikein, haluammekin! Me haluamme tietää, jos jossain tuotteissa on joku vika tai jos asiakas ei saanut mieleistään ja haluaa vaihtaa tuotteen oikeaan.

Jälkimarkkinointi ja reklamaatioiden hoito ei saa olla asia, joka tehdään sitten kun huvittaa. Ne pitää hoitaa yhtälailla kuin mitkä tahansa muutkin viestit asiakkaille.

Asiakaspalautuksiahan tulee aina. Toki meillä prosentit on pieniä verrattuna esim. Vaatekauppaverkkokauppamoguleihin ja tietysti me pyrimme tuotesivuilla, tuotekuvissa ja kaikessa kertomaan tuotteesta niin paljon ettei asiakas valitse hänelle väärää tuotetta.

Älä pelkää palautuksia, käännä ne hyödyksi, kehitä ja opi! Vältä niitä kertomalla tuotteesta mahdollisimman laajasti ja rehellisesti.

4. Tuotetta myy kaksi muuta verkkokauppaa, haittaavatko he Teidän myyntiä? Olettehan kilpailijoita.

Olen nähnyt kauppiaita paljon eri messuilla kuten mm. Tavarantoimittajia ja eivät he tappele keskenään! Ovat varmasti kilpailijoita. Mutta ei niitä tuotteita kukaan kuitenkaan yksin myy joka ikiselle kauppiaalle Suomessa.

Vastaavasti olen sitä mieltä, että verkkokauppojen kuuluu puhaltaa kauppiaina yhteen hiileen. Meillä saattaa löytyä valikoimasta tuote, joka sopii toiselle kaupalle myyntiin ja Heillä sitten jotkut tuotteet sopivat meille. Yhdistetään siis voimat ja ollaan jälleenmyyjiä molempien tuotteille. Minusta tämä erittäin hyvä ajatus ja on toki aloittelevalla kaupalle vaikeaa mutta vuoden parin toimimisen jälkeen se varmasti onnistuu.

Kun toimimme näin…

  • Tuotteiden hintataso pysyy markkinahinnoissa,
  • Asiakkailla on enemmän vaihtoehtoja ostaa tuote,
  • Vakioasiakkaille tarjotaan lisätuotteita, joita ei juuri siltä kauppiaalta ole ennen saanut…

…ja asiakas ilahtuu!

Kauppias verkossa oppii toisilta kauppiailta uusia juttuja aivan varmasti ja päinvastoin.

Mustasukkainen verkkokauppias ei pärjää yksin! Yhdistetään siis voimat ja ollaan jälleenmyyjiä molempien tuotteille.

Miksi minä sitten teen tätä?

Rakastan sitä mitä teen: Haluan toteuttaa itseäni ja innovoida uutta! Olen ehkä vähän hullu

Jokaiseen päivään mahtuu kymmeniä hankalia asioita tai ongelmia, jotka pitää hoitaa. Sitten päivän päätteeksi voi tulla se yksi mahtava tilaus, oivallus, ajatus… Siksi herään mielelläni töihin joka aamu.


Ossi Jääskeläinen

Sähköisen markkinoinnin kouluttaja, tekijä ja johtaja. Ostaja ja tuotteistaja-velho, joka innostuu uudesta tekniikasta ja tunnistaa laadun.