Affiliate markkinointi: Tuloksesta on hyvä maksaa!

Affiliate markkinointi: Tuloksesta on hyvä maksaa!

Minne markkinointirahasi menevät?

Perinteiselle vähittäismyyjälle saattaa kuulosta hurjalta, että verkkokauppias ilolla maksaa 10% liikevaihdostaan suosittelijalle. Samalla yrittäjä maksaa 200–1000 € satunnaisesti kausimainoksesta paikallislehdessä vailla mitään käsitystä mainoksen tuloksellisuudesta.

Olen konsultoinut yli kolmesataa yritystä ja nähnyt erilaisia markkinointibudjetteja. Suurin osa pienyrityksistä ei todellakaan tajua markkinointiin käyttämäänsä kokonaiskustannusta kaikkine paikallislehti- ja kannatus-ilmoituksineen. Samalla he kauhistelevat, kun muutaman miljoonan vaihtava verkkokauppa lyö Googlelle kuusinumeroisen summan ja satelliittisivustoihin/blogeihin toisen mokoman. Kuinka tuollaisen markkinointipanoksen voi perustella?

TradeTracker-Affiliate-gaala-2014-4

Viime perjantaina TradeTracker Suomen Affiliate Gaalassa jaettiin palkintoja julkaisijoille ja mainostajille. Kuvassa TT Finlandin toimitusjohtaja jakamassa palkintoja.

Parhaiten perusteltu markkinointikustannus perustuu tuottoon

Kun sähköisen markkinoinnin todella oivaltaa, on itseasiassa todella hankala perustella mitään perinteisiä tapoja. Sähköinen markkinointi mahdollistaa statistiikan, josta voidaan täydellisesti todentaa käytetyn budjetin tuloksellisuus eli konversio. Klikkaus- tai näyttötapakohtainenkin mainonta voidaan jälkikäteen todeta kannattavaksi analytiikkojen osoittaman konversion kautta.

Affiliate-markkinointi kuitenkin mahdollistaa täydellisen tulosvastuun vierittämisen markkinoijalle. Hinnoista ei tarvitse vääntää, kun molemmat osapuolet ymmärtävät vain tuloksilla syntyvän tuottoa – molemmille. Todellisen sähköisen markkinoinnin ammattilaisen tunnistaakin siitä, että urakkahinnoittelun sijaan hän ehdottaa affiliate-hinnoittelua. Se on jatkuvan tuoton tapa ja voi pitkällä jänteellä mahdollistaa hyvänkin tuoton.

Miksi lehtitalot myyvät aikaan sidottuja bannereita?

Kerta toisensa jälkeen sähköinen markkinoija saa yllättyä mediatalojen totaalisesta kyvyttömyydestä tarjota moderneja markkinointiratkaisuja. Kyse lienee kahdesta asiasta:

1. Isot perinteiset asiakkaat eivät osaa ostaa tulospohjaista markkinointia ja siksi
2. Mediatalot eivät ole vielä oppineet näitä ratkaisuja.

Bloggaajat ja affiliate-ammattilaiset tulevaisuuden mediatoimistoja?

Ainakin he ovat tulospohjaisen markkinoinnin ajattelussa paljon perinteisiä medioita edellä! Suomessa on jo joukko todellisia affiliate-ammattilaisia. Myös meidän verkkokauppojemme top10 orgaanisen liikenteen lähteistä 4 on sateliittisivuammattilaisten sivuilta affiliatena tulevaa liikennettä. Näille toimijoille jaamme tulostamme ilolla.

Bloggaajista jo osa ymmärtää myös affiliaten mahdollisuuden, mutta sielläkin saralla on vielä paljon tekemistä. Kaikki ammattibloggaajatkaan eivät vielä tunne affiliate-markkinoinnin perusteita, ja monet tietävät sen vain nimeltä.

Toimin myös julkaisijana. Olen henkilökohtaisen blogini kautta huomannut pääseväni harkittujen yksittäisten postausten tuotoissa Suomen ammattibloggareihin liksoihin affiliate-linkkien kautta. Tämä ei kuitenkaan tule hetkessä, vaan postaus maksaa itsensä takaisin vasta vuodessa tai puolessatoista. Toisaalta kolmen vuoden jälkeen juttu on ollut jo tuplasti tuottoisampi kuin sen tekeminen ”kovalla rahalla”. Tietenkin tässä on jo ymmärrettävä hieman optimoinnista ja artikkelin on toimittava myös laskeutumissivuna. Kun ammattibloggaajat oppivat ja ymmärtävät tämän, voivat he lopulta nostaa ”liiketoimintansa” aivan uudelle tasolle verrattuna vanhanaikaiseen tonni/postaus hinnoitteluun.

TradeTracker-Affiliate-gaala-2014-5

Julkaisijapuolella Alman Etuoven sisustussivu sai palkinnon – eikä syyttä. Suosittelen katsastamaan sisustus.etuovi.com.

Yhteenveto

Cost per action ja affiliate -markkinointi ovat markkinoinninkeinoja, joista mainostajan on kerrassaan typerää kieltäytyä. Toisaalta ammattimainen toimija voi tienata niillä merkittävästi parempaa tulosta kuin perinteisellä könttäsummahinnoittelulla. Näin kaikki voittavat.

Affiliate markkinointi on tulevaisuudessa mainostajille se mitä provisiopalkka aikoinaan oli myyjille: Oletusarvo!

TradeTracker-Affiliate-gaala-2014-7

Verkostoitumisen kautta tuloksiin. Tuloksesta on hyvä jakaa!

Julkaisijanäkökulmasta olen tehnyt toisen kirjoituksen julkaisijasivulleni.


Mika Niemi

Toimitusjohtaja ja osakas Edututor Oy:ssä. Verkkokaupan lipunkantaja Kaupan Liiton hallituksessa. Hedonisti ja puristi kaikissa elämän pienissä yksityiskohdissa. Sähköisen markkinoinnin tarkkailija ja tekijä.Kirjoitan verkkoliiketoiminnan ja markkinoinnin uusista trendeistä sekä yrittäjyydestä. Osa kirjoituksista julkaistaan Kauppalehden toimituksen blogissa Menesty Yrittäjänä.