eCommerce Academy no1

eCommerce Academy no1

Huhti- ja toukokuun aikana yrityksessämme toteutui ensimmäinen eCommerce Academy Graduate -ohjelma meidän vetämänä. Tämä Finpron ja eComGrowth -hankkeen alainen ohjelma oli ensimmäinen lajiaan, mutta ei viimeinen. eCommerce Academy starttaa syksyllä 2017 täydellä höyryllä seuraavien yritysten yhteistyönä: Booky, Edututor, Finnish Design Shop, Keskisen Kello, Levykauppa Äx, Marimekko ja Varusteleka.

eCommerce Academy vastaa skenen krooniseen skilli-krapulaan. Koska mikään oppi- tai koulutuslaitos ei valmista verkkokauppavelhoja Suomessa, oli meidän yritysten otettava kansantalouden tulevaisuus omiin käsiimme. Ainoa tapa tulla verkkokauppaliiketoiminnan osaajaksi on ollut lukea englanninkielisiä blogeja ja tehdä itse verkkokauppaa. Mutta ei enää…

eCommerce Academyn tarkoituksena on kouluttaa osanottajista osaajia niin teoriassa kuin käytännössä. Osallistujat pääsevät tekemään oikeaa käytännön työtä alan arvostetuimmilla toimijoilla sekä kuuntelemaan kouluttajayritysten osaavimpien asiantuntijoiden oppeja.

Ensimmäisen eCommerce Academyn osallistujat pääsivät käytännössä luomaan täysin uuden verkkokaupan alusta saakka valmiiksi. Lopputuloksena oli Rinkka.com. Traineet toteuttivat ohjeistettuina ja auditoituina kaiken sivuston sisällön copy-writeä myöten, konffasivat kaupan toiminnallisuudet, tekivät bannerit sekä perustivat tuotteet sekä yhdistelmätuotteet ja ristiinmyynnit.

Koulutus koostuu kolmesta osasta

Ensin jokainen oppija osallistuu kouluttajayrityksessään SEO ja sisällöntuotanto -työhön, sillä nämä ovat verkkoliiketoiminnan selkäranka.

Toiseksi traineet pääsevät erikoistumaan johonkin seuraavista aiheista:

  • Digital marketing, social media, ppc etc
  • Usability: heat maps, AB-testing etc.
  • Visual content
  • Webshop management and configuration
  • Customer service
  • Logistics
  • Business Intelligence / analytics

Kolmanneksi otamme koko graduate -jengin kasaan ja tapaamme ohjelman lafkoissa. Luvassa on siis kootusti koulutuspäivät Suomen kovimmissa verkkoskenen kaupoissa. Saattaa vielä hyvin olla, että tullaan itsekin istumaan samoille luennoille – on tässä sen verran kova sakki kasassa.

eCommerce Academy class no1 – 2017

Traineet tekivät huikeaa työtä mutta saivat myös oppia kokonaisuudesta, jota vain harva pääsee koskaan tekemään. Tuloksena oli Rinkka.com, joka on ehkä visuaalisesti kaunein kauppamme tähän mennessä.

Tässä heidän kommenttejaan ohjelmasta:

Matti

Harjotteluohjelma oli todella hyvä ja opettavainen. Tuli opittua verkkokaupan rakentaminen magentolla alusta alkaen, ja mitä verkkokaupan ylläpitämiseen kuuluu. Opin myös web-sivujen optimoimista, Googlen SEO sisällön tuottamista, hieman sivujen A/B testaamisesta.

Uskoisin että projektista on apua työllistymisen kannalta, koska siitä on saanut tärkeää kokemusta verkkokaupan pyörittämisestä ja ylläpitämisestä.

Aleksi

Minulla oli vaikeuksia päästä oman alan työhön vähäisen työkokemukseni takia, mutta kun päätin tarttua Edututorin tarjoamaan työkokeiluun niin tajusin että hyvin toteutettu harjoittelukin työpaikalla voi olla erittäin arvokasta työkokemusta. Kahden kuukauden työkokeilun aikana pääsin tutustumaan tehokkaisiin verkkokauppiaiden käyttämiin työkaluihin ja opin niistä valtavasti!/p>

Juha

Omaan työkuvaani kuului tuotekuvauksien kirjoittamista, hakukoneoptimointia, Magenton käyttöä, grafiikan viilausta, ländärin hiomista ja muita isompia ja pienempiä tehtäviä. Työtehtävät olivat juuri sitä mitä olin halunnut ja vielä enemmänkin. Sillä hommassa tuli nähtyä laajasti kuinka verkkokauppa rakennetaan alusta asti (rinkka.com) ja miten hommat oikeasti toimii.

Kaiken kaikkiaan pari kuukautta kestänyt trainee-jakso oli mitä mainion ja opettavin kokemus. Suurin kiitos tästä tietysti kuuluu hyville työtovereille, jotka huumorimielellä, lihanisti kielellä ja kärsivällisesti jaksoivat ohjastaa tehtävissä. Vilpittömästi sanottuna Edututorin työilmapiiri on fantastinen ja voisin huoletta suositella sitä ”mahtavaksi paikaksi työskennellä”


Mika Niemi

Toimitusjohtaja ja osakas Edututor Oy:ssä. Verkkokaupan lipunkantaja Kaupan Liiton hallituksessa. Hedonisti ja puristi kaikissa elämän pienissä yksityiskohdissa. Sähköisen markkinoinnin tarkkailija ja tekijä.Kirjoitan verkkoliiketoiminnan ja markkinoinnin uusista trendeistä sekä yrittäjyydestä. Osa kirjoituksista julkaistaan Kauppalehden toimituksen blogissa Menesty Yrittäjänä.