Jalkaudu

Jalkaudu

Aurinko laskee norsunluutornin taa – työläiset käyvät nukkumaan. Johtaja valvoo ja sotkuja setvii: ”Niin tai näin – aina tekevät väärinpäin!”.

Vaan vähänpä hän ties, syyllinen oli itse johtajasmies!

Johtaja vieraantuu aina

Johto vieraantuu suorittavasta työstä nopeasti. Aina on ”tärkeämpiä” tehtäviä, aina on palavereja. Kehitetään prosesseja ja hankitaan järjestelmiä. Käytetään konsulttia.

Olen itse konsultoinut lukuisia yrityksiä prosessien kuvaamisessa ja kehittämisessä. Koskaan se ei ole ollut mahdollista vain johdon kanssa keskustellen. Heillä on mielikuva prosessista. Mielikuva, joka saattaa kääntyä päälaelleen tuotannon kanssa keskustellessa.

Johtaja: Mikäli kuvittelet tuntevasti kaikki yrityksesi toimintatavat, olet todennäköisesti väärässä!

Koska sinä olet viimeksi ottanut lapion, rälläkän tai teippikoneen viimeksi käteen?

Koska sinä olet viimeksi ottanut lapion, rälläkän tai teippikoneen viimeksi käteen?

Jalkaudu!

Perehdy

Tullessani tähän yritykseen, kävin tutustumassa yhden päivän jokaiseen työtehtävään: varastosta asiakaspalveluun ja ostoon. Tämä antoi paljon paremman käsityksen yrityksen toiminnasta.

Mutta sekään ei riitä! Työtä on tehtävä itse.

Tunnetko yrityksesi läpikotaisin?

Tunnetko yrityksesi läpikotaisin?

Kädet saveen

Alkaessamme kehittämään reklamaatioprosessia otin kolme viikkoa sitten Ruotsin reklamaatiot henkilökohtaisesti hoitooni. Täysin vieraat toimintamallit oli opittava vain kyselemällä, sillä mitään ohjeistusta ei ollut: Kirjoitin ylös kaiken oppimani – nyt on!

Varsin nopeasti huomasin, että lähetän sähköposteja toiselle henkilölle, jotta hän lähettäisi ne eteenpäin. Miksi en itse hoida asiaa kerralla kuntoon?

Huomasin tuskailevani vanhojen reklamaatioiden ympärillä ja muistelevani mistä oli kyse. Näin tekivät muutkin. Mitä useampi on mukana prosessissa, sitä enemmän muistellaan ja mietitään. Ongelmasta voi siis heti tehdä yhteenvedon ja monta asiaa voi itse hoitaa kerralla loppuun.

Takuukäsittelyn tuloksena syntyi uudet toimintamallit ja ohjeet

Takuukäsittelyn tuloksena syntyi uudet toimintamallit ja ohjeet

Kukaan ei tee työtä puolestasi!

Käytännössä siis löysin lähes jokaisesta reklamaatiosta ja sen hoitomallista kehitettävää. Työ oli tuskainen, sillä ylimääräisen työtehtävän lisäksi oli jokaiselle uudelle kehitystarpeelle heti varattava aikaa. Jos en olisi hoitanut jokaista löytämääni ongelmaa heti ja kunnolla, olisi kaikki käyttämäni aika ollut turhaa.

Tuntuu täydelliseltä typeryydeltä johtajalle käyttää aamuyön tunteja selvitellessä yksittäisiä reklamaatioita. Mutta kellä muulla olisi aikaa myös kehittää uusia toimintamalleja. Et voi odottaa tätä työntekijältä, jolla on jo kädet täynnä.

Selvitellessäni rekkuloita selvitti yhtiökumppanini palautuksia. Jokainen käsitelty uusi tapaus kehitti yritystämme ja helpottaa työntekijöidemme työtä ja stressiä välittömästi.

Et voi odottaa kenenkään kehittävän yritystäsi puolestasi, jos et ole valmis tekemään sitä itse!

Chief Executive Warehouse-dude

Chief Executive Warehouse-dude


Mika Niemi

Toimitusjohtaja ja osakas Edututor Oy:ssä. Verkkokaupan lipunkantaja Kaupan Liiton hallituksessa. Hedonisti ja puristi kaikissa elämän pienissä yksityiskohdissa. Sähköisen markkinoinnin tarkkailija ja tekijä.Kirjoitan verkkoliiketoiminnan ja markkinoinnin uusista trendeistä sekä yrittäjyydestä. Osa kirjoituksista julkaistaan Kauppalehden toimituksen blogissa Menesty Yrittäjänä.