Kiinalalaiset ovat valovuoden edellä

Kiinalalaiset ovat valovuoden edellä

Tarinat Alibabasta ja sen käsittämättömyydestä on varmasti monelle tuttuja. Kun asiaan hieman lisää paneutuu, luvut ovat entistä hurjempia. Tämä ”yritys” toimittaa 15 miljardia pakettia vuosittain, omistaja lahjoitti kiinalaisille lapsille paikallisessa uudenvuoden juhlissa miljardin arvosta tuotteita (suuntaa antava lukema, tarkkaa ei tiedetä), heillä on tuhannen ihmisen tiimi, jonka työ perustuu oman systeemin hakkerointiin ja niin edelleen.

Maksutapojen tulevaisuus?

Alibaba on on myös paljon, erittäin paljon muuta kuin verkkokauppa. Kiinalaisen ystäväni puhelimesta löytyy noin kuusi erilaisia aplikaatiota, jotka ovat Alibaban. Tllainen on esimerkiksi Alibaba Planet,  joka toimii vastaavaan tyyliin spotifyn kanssa.

Yksi hienoimpia juttuja on Alibaba Mobile Wallet, jolla normaalisti pystyy maksamaan lähes kaiken mahdollisen elämiseen tarvittavan suoraan puhelimella. Käteistä tai kortteja ei tarvita. Ystäväni kertoi että hän elää kaksi viikkoa ilman koskemista näihin ”vanhoihin” maksuvälineisiin – mahtavaa!

”Koska meillä on mahdollisuus maksaa puhelimella parilla napin painalluksella tuotteet verkkokaupan kassalla – ilman nippua tunnuksia/kortteja?

Niinpä – meidän alamme todella kaipaa sellaista maksutapojen kehittämistä, jotta voimme vastata tulevaisuuden tarpeisiin. EI ihmisillä ole aikaa kaivella tunnusvihkoja, kortteja tai muita lippulappuja. Meikäläinen lupaa myydä heti muutaman sata grilliä väkisin tuttaville, jos pystyn esimerkiksi lähettämään suoraan asiakkaalle puhelimeen viestin, jota painamalla  2–5sekunnissa on maksu on varmistunut ja voimme pistää tavaran kohti asiakkaan kotia.

Nykyään helpointa lienee suomalaiselle asiakkaalle, että paketti pistetään postiennakkona matkaan.

Osaamistamme kehitetään – kiitos eCommerce Growth!

On loistavaa todeta, että ministeriö antoi tukensa suomalaiseen verkkokauppa-osaamisen kehittämiseen männäviikolla, jolloin Karin ja Leevin työ Ecommerce Growth- projektin eteen palkittiin myönteisellä päätöksellä.

Henkilökohtaisesti on ollut mukava tavata kyseiset herrat  ja nähdä, miten verkkokaupan OIKEAA osaamista ollaan lähdössä kehittämään. Olisi jo aika päästä pois näistä ”Kuinka monella Teistä on Facebook-tili?” – tyyppisistä diipa-daapa markkinointiseminaareista.

Suomesta on tullut upeita pelitarinoita ja täällä metsien siimeksessä elää ja kasvaa varmasti myös samantasoisia verkkokauppa-osaajia – toivottavasti tämä projekti on alkuaskel sille, että verkkokaupan Supercell syntyy muutamien vuosien sisällä.

Kirjoittaja

Edututor Oy perustaja, hallituksen puheenjohtaja Ossi Jääskeläinen. Edututor Oy on lähes 5,0milj € liikevaihdon verkkokauppa- sekä tukku/yritysmyynit- pk-yritys jonka ostamisen, markkinoinnin ja myynnin parissa Jääskeläinen viettää päivänsä. Yrtyksellä on useita eri verkkokauppoja eri kieliverisioina joista tunnetuin lienee Grillikauppa.com. Matkustan työkseni noin 2 kuukautta vuodesta lähinnä etsien uusia asioita sekä tuotteita jotta me voimme edulaisina kehittyä pohjoismaiden niche-verkkokauppajohtajaksi seuraavan 3-5 vuoden sisällä.

”En ole kirjoittaja, esiintyjä tai muuta mutta verkkokaupan perustamisesta, siellä myymisestä, sen haasteista ja hienouksista tiedän paljon – ja haluan tietää enemmän.


Ossi Jääskeläinen

Sähköisen markkinoinnin kouluttaja, tekijä ja johtaja. Ostaja ja tuotteistaja-velho, joka innostuu uudesta tekniikasta ja tunnistaa laadun.