Kuinka sinä kehität yritystäsi tänään?

Kuinka sinä kehität yritystäsi tänään?

1. Otatko aikaa kehittämiselle?

Pienyritys on usein tilanteessa, jossa kasvu tukahtuu pk-yrittäjän ajanpuutteeseen. Kasvava hallinto- ja johtamistyö sekä arjen tulipalot vievät ajan kehittämiseltä. Tämä kehityskulku ei ole vieras meillekään.

Yrittäjän päivä täyttyy aina! Kenen muun organisaatiossasi voit luottaa varmasti hamuavan itselleen lisää töitä vailla itsesuojeluvaistoa kuten yrittäjän tai johtajan? Todennäköisesti et kenenkään.

Kukaan ei siis kehitä yritystä yhtä varmasti ja nopeasti kuin yrittäjä tai johtaja. Hallinnon osaa joku muukin hoitaa. Raivaa aikaa itsellesi ja tartu haasteisiin! Vain sinä teet sen vastaavalla otteella.

Kun sitten ongelmat on kohdattu, ratkaistu ja toimintamalli luotu, voi rutiinien pyörittämisen opettaa ja delegoida organisaatiolle.

 

2. Mittaatko oikeita asioita?

Moni hallinnollinen johtaja tekee budjetin edellisen vuoden lukujen pohjalta. Kasvua lasketaan prosenteilla vanhojen päälle ja jälkikäteen ihmetellään, miksei tuloksia tullut.

Todellinen mittaus lähtee kuitenkin tavoitteista. Visiosta, joka on konkretiaa. Konkretiaa, joka on purettu ja pureskeltu. Jota sulateltaessa on kysytty:

Teemmekö me tänään niitä asioita, jotka vievät meitä kohti tuota visiota?

Jos vastaus on ei, olet käyttänyt aikasi hevonpaskabingoon. Ja pahimmillaan olet vielä maksanut siitä jollekin konsultinretaleelle.

Jos et ole valmis toimimaan tänään, niin ehkä olisi vain syytä jäädä peiton alle ja soitella vanhat vakiasiakkaat iltasella lävitse.

 

3. Miten kehität yritystäsi tänään?

Lähdimme syksyllä kehittämään itsensäjohtamisen käytäntöjä yrityksessämme. Tehtävienhallintaan kytkimme ”5 per day” ajattelun. Tämä pian jalostui toimitusjohtajan suussa pelkistetyksi päivittäiseksi piiskaksi ja yleiseksi kysymykseksi:

Mitä minä tein tänään myynnin kehittämiseksi? Edistihän edes yksi niin tärkeäksi koetuista toimistani yrityksemme kehitystä ja kasvua?

Kun päivät luisuvat sormien välistä sähköpostitulvaa vastaan taistellessa, on hankala pitää mieli kirkkaana ja ajatus tavoitteessa. Silloin tavoitteen on oltava selkeä!

  • Kontaktoinko tänään uuden päämiehen?
  • Hinnoittelinko uusia tuotteita?
  • Laitoinko uudenlaista markkinointia rullaamaan?
  • Kirjoitinko uutta sisältöä markkinointiin?

Jos vastaus vielä kello 15 on ”en”, niin tehokasta työaikaa on vielä mukavasti päivässä jäljellä 1-9 tuntia. Suuryritys saattaa kyetä tarjoamaan johtajalle suojatyöpaikan, mutta pk-yrityksessä on jokaisen saatava asioita aikaiseksi.

 

Case Edututor

Meille kehittäminen tarkoitti johdon ajan vapauttamista uusilla asioille.

Toimitusjohtaja alkoi väkivalloin irroittautua päivittäisistä toimitusketjuun ja jopa markkinointiin liittyvistä toimista. Samalla kelkkaan hyppäsin minä: täysipainoinen kehittäjä. Kesästä saakka kaksi ihmistä on organisaatiossamme tehnyt vain ja ainoastaan…

  1. Uusia toimintamalleja,
  2. Uusia liiketoiminta-alueita tai
  3. Uusia markkinointiyhteistöitä ja -tapoja.

 

Tammikuun päättyessä koko kuukausi tuntui pelkältä metsäpalojen sammutushysterialta – kunnes tein toiminnastamme yhteenvedon.

Yhden kuukauden aikana olimme:

  • Käyttöönottaneet uuden verkkokauppa-alustan,
  • Tehneet 100 suoraa tarjousta
  • Hankkineet 50 potentiaalisesti uutta jatkuvaa tukkuasiakasta
  • Palkanneet 2 uutta työntekijää
  • Avanneet uuden sivuston elamanivalot.fi
  • Sopineet 5:stä uudestä päämiehestä ja laittaneet näiden tuotteet työnalle.

 

Ja tietenkin pyörittäneet normaalia verkkoliiketoimintaa, kasvaneet 40% viime vuoden tammikuuhun verrattuna sekä tehneet kävijäennätyksen Ruotsin verkkokaupoissamme. Kaikki 10 hengen organisaatiolla.

 

Menikö henkselien paukutteluksi? Taisi mennä. Mutta vain, koska olemme itseasiassa ylpeitä tuloksista – sekä ennen kaikkea vastuullisesta henkilöstöstä, joka on kestänyt kehitystyöstä aiheutuneen johtamisvajeen, ja ollut valmis vastaanottamaan uutta.

Lopulta tämä oli mahdollista vain koska jokainen päivä kysyimme itseltämme:

Mitä minä tein tänään yrityksen myynnin kehittämiseksi?


Mika Niemi

Toimitusjohtaja ja osakas Edututor Oy:ssä. Verkkokaupan lipunkantaja Kaupan Liiton hallituksessa. Hedonisti ja puristi kaikissa elämän pienissä yksityiskohdissa. Sähköisen markkinoinnin tarkkailija ja tekijä.Kirjoitan verkkoliiketoiminnan ja markkinoinnin uusista trendeistä sekä yrittäjyydestä. Osa kirjoituksista julkaistaan Kauppalehden toimituksen blogissa Menesty Yrittäjänä.