Tubecon 2014: Sisältömarkkinoinnin uusi sukupolvi

Tubecon 2014: Sisältömarkkinoinnin uusi sukupolvi

YouTube -messut Hartwall Areenalla

Suomen ensimmäisistä Tube-messuista on jo viikko, mutta tämä aika kolmekymppiseltä sähköisen markkinoinnin ammattilaiselta meni palautuessa. Tubecon mursi käsitykseni sisältömarkkinoinnista ja sen tulevaisuudesta sekä illuusiosta, että tunnen tämän maailman perinpohjaisesti.

Tubeconissa kokoontuivat Suomen suosituimmat tubettajat sekä heidän seuraajansa. Paikalla oli esityksiä, paneeleita, yhteistyökumppaneita ja kilpailuja – sekä aikuisparkki. Messujen avautuessa jonot jatkuivat silmän kantamattomiin. Tapahtuman koko oli todellinen yllätys minulle, joka oli pitänyt tubetusta vain nuorison marginaaliharrastuksena.

Tubettajat – aikamme profeetat

Sinällään osasin arvata osallistujakunnan painottuvan nuoriin. Mutta silti oli yllätys kuinka alhainen osallistujien ikäjakauma oli. 10-15 vuotiaat valloittivat käytävät idoleitaan seuraten. Aikuiset laahustivat lastensa perässä kasvoillaan tyypillisesti orpo ilme.

Meet&Greet kojuissa tube-feimit tapasivat fanejaan ja käytävät tukkeutuivat jonottajista. Jäin ihmetellen seuraamaan luultavasti juuri ripiltä päässyttä tubettajapoikaa, jonka perässä lainehti kymmenittäin 10-12 vuotiaita tyttöjä ja poikia. Rauhallinen hymy kasvoillaan poika pysähtyi kirjoittamaan nimmareita ja vastailemaan fanien kysymyksiin. Useimmat tytöt ja pojat nimmarin saatuaan kysyivät silmät toivoa täynnä: ”Voinko halata?”. Ja maltillinen vastaus oli positiivinen.

Hartwall Areenan lavalla Mentaalisavuke niminen tubettaja paasasi isolle yleisöllä palavasti rasismia ja eriarvoisuutta vastaan ottaen vahvasti kantaa myös esimerkiksi tasa-arvoisen avioliitolain kaatumiseen. Tämä StandUpin ja messun yhdistelmä sai 10-20 vuotiaan yleisön nyökyttelemään ja huutelemaan rohkaisevasti.

 

Millainen voima tällä medialla ja tekijöillä onkaan? Ei minun nuoruudessani kukaan tullut meille puhumaan yhteiskunnallisista asioista tai vetoamaan ajattelumalliimme. Ehkä joku rohkea opettaja saattoi relativistisesti pyöriä aiheen ympärillä… Mutta nämä nuorten idolit todella ottavat kantaa ja ohjaavat liberaalimpaan ajatteluun! He ottavat lähes profetallisen paikan nuorempiensa silmissä näiden ollessa iässä, jossa ovat vaikutuksille altiimmillaan.

Tubettajat ja markkinointi

Suosituimmat tubettajat ovat keränneet useiden kymmenien tuhansien aktiivisen seuraajajoukon. Määrä on merkittävä jopa suosituimpiin blogeihin verrattuna. Silti markkinointi tässä mediassa on varsin lapsen kengissä.

Lavalla joku vloggaaja mainitsi olleensa yhteydessä merkittävään naisten lifestyle-lehteen, joka myös ylläpitää sivuillaan useita blogeja. Lehdessä jo lähtökohtana oli ollut vahva epäilys vlogin soveltuvuudesta vakavasti otettavaksi mediaksi heidän kannaltaan.

Markkinoinnin osalta vain edistyneimmät teknologiapuolen toimijat ovat osanneet tyydyttävästi hyödyntää kyseistä mediaa. Mielenkiintoisin markkinointiyhteistyö oli mielestäni Samsungilla, joka jopa markkinoi tätä Soikkuu vloggaajan videota muiden YouTube -videoiden päällä. Tämä video oli myös alkuperäinen syy, miksi päädyin Tubeconista tietoiseksi ja osallistujaksi.

Ei sinällään ole yllätys, että markkinoijat eivät ole tiedostaneet median potentiaalia. Tubettajat ovat pääsääntöisesti täysin harrastelijoita ilman näkemystä omasta markkina-arvostaan.

On myös varsin hankala oivaltaa esimerkiksi perus-vlogille oikeaa hyödyntämisen tapaa. Paneeleissa tubettajilta kyseltiin oman bloginsa punaisesta langasta, mikä yleensä johti kiusaantuneeseen hihittelyyn tai yleisimpään vastaukseen: ”No mä siis niinku kerron kaikkee mitä on päivän aikana tapahtunu…”

Koko ajatus on niin vieras ja outo vanhemman ikäpolven edustajalle, että yhteistä tavoitetta tubettajan kanssa voi olla vaikea löytää.

Yhteenveto

Konkreettisesti Tubecon ei tarjonnut sähköiselle markkinoijalle selkeää ajatusta tubetuksen mahdollisuuksista. Tapahtuman kokoluokka, henki ja intohimo kuitenkin laittoivat perinteisen sisältömarkkinoinnin ajattelun polvilleen. Maailma muuttuu jatkuvasti ja uusi sukupolvi on entistä luontevampi erilaisten medioiden hyödyntämisessä. Näiden medioiden vaikuttajat myös muokkaavat tulevan sukupolven ajatusmaailmaa voimakkaammin kuin minun nuoruudessani mikään.

Selvää on, että sähköisessä markkinoinnissa ei voi hetkeksikään jäädä jalat pöydällä lepäämään medioiden tuntemuksen itsetyytyväisyydessä. Uutta on jatkuvasti seurattava ja siihen on osallistuttava syvemmän ymmärryksen ylläpitämiseksi.


Mika Niemi

Toimitusjohtaja ja osakas Edututor Oy:ssä. Verkkokaupan lipunkantaja Kaupan Liiton hallituksessa. Hedonisti ja puristi kaikissa elämän pienissä yksityiskohdissa. Sähköisen markkinoinnin tarkkailija ja tekijä.Kirjoitan verkkoliiketoiminnan ja markkinoinnin uusista trendeistä sekä yrittäjyydestä. Osa kirjoituksista julkaistaan Kauppalehden toimituksen blogissa Menesty Yrittäjänä.